Káva a její historie ve vlnách

Setkali jste se někdy s pojmy „Třetí kávová vlna“, Druhá kávová vlna“ nebo „první Kávová vlna“? Tyto pojmy ve stručnosti označují určité období a liší v podobě přístupu zákazníků, pražíren a obecně všech podniků, které se věnují zpracování, prodeji, distribuci a přípravě kávy.

 

Káva a její historie ve vlnách - Kávový Bob - Pražírna Prostějov

 

  • 1. Kávová vlna
    Toto období sahá na začátek 19. století. V podstatě se jedná o začátek profesionalizace pražení kávy a vznik prvních značek. První vlna je reprezentována značkami Folgers a Maxwell House. Pro producenty bylo hlavním cílem vyrobit velké množství produktu a uspokojit poptávku zákazníků. Tato doba byla plná objevů a vynálezů, které pomohly k rozvoji kávové kultury.
    1819 – Poprvé izolován kofein (Friedlieb Ferdinand Runge) a vysvětleny povzbudivé účinky kávy.
    1849 – Sférická pražička, předchůdce bubnových pražiček.
    1903 – Instantní káva (Satori Kato) (U.S. Patent No. 735,777 – August 11,1903)
  • 2. Kávová vlna
    Za druhou kávovou vlnou stojí touha zákazníků po lepší chuti jejich oblíbeného nápoje, chtějí znát odkud káva pochází a také vyzkoušet různé stupně pražení. Toto období je také charakteristické rozvojem kavárenské kultury a množstvím nových nápojů, které se z kávy připravují. Typickým představitelem je značka Starbucks.
  • 3. Kávová vlna
    Za pojmem „3. kávová vlna“ stojí Timothy Castle, který ho použil v roce 2000 v souvislosti se změnou přístupu ke kvalitě kávy. Za vznikem stojí rebelie proti kompromisům. Společné znaky 3. kávové vlny jsou “světlé pražení”, důraz na “direct trade”, důraz na kvalitu, inovativní metody přípravy kávy. Díky tomu může konzument ochutnat škálu chutí, které jsou typické pro daný region. Výběrová káva nabízí zákazníkům pocit výjimečnosti, která se ukrývá v příběhu jejich šálku.